Výlety na běžkách

• středně náročná trasa
  • 17 km dlouhá trasa
  • 195 m převýšení

Tratě lyžařského běžeckého areálu Skřítek tvoří tři základní okruhy – červený, modrý a zelený s odbočkou – Rabštejnská cesta. Výchozí bod upravovaných tras se nachází u informační tabule za motorestem Skřítek. Ideální doprava je autem nebo autobusem. Parkování je možné na soukromém parkovišti u motorestu.

Trasa zeleného okruhu s rabštejnskou odbočkou nás zavede ze Skřítku až pod rozvaliny hradu Rabštejna a zpět. Od motorestu na Skřítku vyjedeme po zelené značce širokou lesní cestou. Nejprve budeme zvolna klesat až k rozcestníku Krtinec. Od Krtince táhle vystoupáme na nejvyšší bod trasy pod vrch Skály (929 m.n.m.), abychom z něj pěkným sjezdem dojeli až u rozcestí hvězda (790 m.n.m.). Zde odbočíme doleva na červenou značku a příjemnou lesní cestou dojedeme k restauraci Rabštejn, kde se můžeme občerstvit. Využijte toho. Jednak zde vaří chutně a jednak vás čeká na zpáteční cestě stoupání, nejprve zpět téměř až k Hvězdě a po odbočení vpravo pokračování po zeleném okruhu až do sedla Skřítek. Jakmile dosáhnete rozcestníku sedlo Skřítek, máte vyhráno. Kousek za rozcestníkem se trasa zlomí a vy už jen lehkým pohodovým klouzáním dojedete zpět k motorestu.
Zajímavosti na trase: Skřítek (rozcestí, motorest), Krtinec (vyhlídkové místo), Rabštejn (zřícenina)

KOLEM HORNÍ NÁDRŽE PVE DLOUHÉ STRÁNĚ

• 35 km od Zábřeha
  • nenáročná hřebenová trasa
  • 7 km dlouhá trasa
  • 250 m převýšení

Pro milovníky výhledů jsou určeny upravované běžecké okruhy v Koutech nad Desnou. Ideální sněhové podmínky pro běžecké tratě zajišťuje nadmořská výška 1330 m. K nejvyhledávanějším patří bezesporu okruh zvaný Stadion, který tvoří prstenec okolo horní nádrže PVE Dlouhé Stráně v délce 2,85 km. Do stop tohoto okruhu se mohou běžkaři nechat vyvézt lanovkou ze Skiareálu Kouty.

U horní stanice lanovky je výchozí bod pro běžecké trasy Stadion a Mravenečník. Okruh Stadion je od lanovky vzdálen 3,5 km po vrstevnicové cestě, která zčásti kopíruje trasu Mravenečník. Okruh Mravenečník v délce 15 km je úžasným zážitkem pro všechny běžkaře, protoženabízí nejen unikátní výhledy po vrcholech Jeseníků, ale nabízí i pohledy do příkrých a táhlých údolí. Je napojen na ostatní běžecké trasy v Hrubém Jeseníku. Třetí trasa nazvaná Medvědí hora měří 10 km a je určena těm, kteří odolají pokušení vyvézt se nahoru sedačkovou lanovkou. Začíná přímo u dolní stanice lanovky a křižujíce místní sjezdovky dovede běžkaře po strmých úbočích Medvědí hory až takřka na její vrchol, tedy k horní stanici sedačkové lanovky. Zde mohou navázat na zbylé dva okruhy.
Zajímavosti na trase: Dlouhé Stráně (přečerpávací vodní elektrárna), Skiareál Kouty (lyžařské středisko)

STARÉ MĚSTO – PAPRSEK

• 37 km od Zábřeha
  • náročná trasa
  • 32,8 km dlouhá trasa
  • 505 m převýšení

Oblast Staroměstska, situovaná do masivu Králického Sněžníku, je rájem pro všechny milovníky aktivního trávení volného času, vyznavače běžeckých stop nevyjímaje. Jen na Staroměstsku je pro běžkaře denně upravováno několik desítek kilometrů stop. Trasa ze Starého Města na Paprsek přes Kladské sedlo patří mezi náročnější tratě. Ale odměnou vám budou nezapomenutelné výhledy na celou oblast Staroměstska s panorámou Hrubého Jeseníku.

Ze Starého Města vás upravená stopa vede kolem obce Štěpánov do Hynčic. Zde vystoupáte až na hřeben k rozcestníku Pevnůstky pod Štvanicí a odtud už zbývá vystoupat jen půl kilometru k vrstevnicové cestě  směrem k chatě Návrší. Pro ty, kteří si chtějí začátek cesty ulehčit, doporučujeme využít skibusu ze Starého Města do Hynčic pod Sušinou. Zde se nechte vlekem Kaple ve skiareálu Kraličák vyvézt až na vrchol Štvanice, odkud pohodlným sjezdem docílíte rozcestí Pevnůstky pod Štvanicí. Nebo využijte ještě možnosti vleku Sušina a vytáhněte se až přímo k vrstevnicové cestě směrem k chatě Návrší. Od chaty nejprve sjedete a následně krátce vystoupáte až ke Kapličce. Odtud vás čeká šestikilometrové klesání po východním úbočí Králického Sněžníku až do Kladské brány pod Kladským sedlem. Z Kladské brány vám už na chatu Paprsek k vysněnému občerstvení zbývá posledních devět kilometrů. Je to poslední stoupání na této trase, protože z Paprsku již budete zpět do Starého Města jen klesat.
Zajímavosti na trase: Staré Město pod Sněžníkem, Skiareál Kraličák (lyžařský areál), Paprsek (lyžařský areál)